دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
21 مهر 1398 - 14:14
تأملی بر چرایی تشدید اعتراضات عراق

آشوب؛ حربه جدید در برابر اقتدار محور مقاومت

محور مقاومت اکنون در اوج اتحاد و انسجام قرار دارد. این جمله‌ای بوده که بسیاری از کارشناسان حتی در کشور‌های غربی نیز به بهانه‌های مختلف بیان کرده‌اند. المیادین اخیراً در گزارشی اعلام کرد که انسجام محور مقاومت در منطقه بیش از هر زمان دیگری افزایش‌یافته است.
نویسنده :
محمد مرادی
کد خبر : 4075

پایگاه رهنما:

محور مقاومت اکنون در اوج اتحاد و انسجام قرار دارد. این جمله‌ای بوده که بسیاری از کارشناسان حتی در کشور‌های غربی نیز به بهانه‌های مختلف بیان کرده‌اند. المیادین اخیراً در گزارشی اعلام کرد که انسجام محور مقاومت در منطقه بیش از هر زمان دیگری افزایش‌یافته است. کشور‌ها و گروه‌های عضو محور مقاومت توانسته‌اند در برابر حربه‌های طراحی‌شده به پیروزی برسند. ایران به‌عنوان پرچم‌دار محور مقاومت در سال‌های اخیر توانسته شکست سیاست‌های ضدآمریکایی را بیش از هر زمان دیگری به نمایش بگذارد. آخرین حربه آمریکا علیه ایران، راهبرد فشار حداکثری آمریکا بوده که با «مقاومت فعال» ایران این راهبرد با شکست مواجه شده است. علاوه بر ایران، دیگر اعضای محور مقاومت نیز در اوج اقتدار خود هستند. انصارالله یمن توانسته معادلات نبرد با عربستان را بر هم بزند و با حمله به آرامکوی عربستان، ستون فقرات اقتصاد این کشور را بشکند و ۵۰ درصد از تولید نفت آل سعود را متوقف کند به‌گونه‌ای که زمزمه تمایل عربستان برای پذیرش طرح صلح انصارالله به گوش می‌رسد. حزب‌الله لبنان نیز اخیراً پس از تعرض اسرائیل به خاک لبنان توانست برای نخستین بار از خطوط قرمز این رژیم رد شده و مواضع این رژیم را هدف قرار دهد. جنبش حماس در فلسطین نیز با حملات خود به اسرائیل در سال ۹۷ این رژیم را در یک بن‌بست انتخاباتی وارد کرده و از زمان این حملات اسرائیل دو بار انتخابات زودهنگام برگزار کرده، اما همچنان بدون کابینه و پارلمان به سر برده و اکنون نیز تلاش‌های نتانیاهو برای تشکیل کابینه با شکست مواجه شده است. سوریه نیز پس از ۸ سال موفق به گذار از توطئه طراحی‌شده برای ساقط شدن نظام این کشور شد. حشد الشعبی عراق نیز با شکست دادن داعش، موفق شده تا خود را به‌عنوان یک گروه مردمی و کارآمد به اثبات برساند درحالی‌که تلاش‌های آمریکا و عربستان برای حذف این گروه از ساختار سیاسی عراق ناکام مانده است. در واقع مجموع تحولات به‌خوبی گویای اقتدار محور مقاومت است.

پس از ناکامی‌های مختلف عربستان، آمریکا و اسرائیل برای مقابله با محور مقاومت اکنون در حربه‌ای نسبتاً جدید، این بازیگران سعی در ایجاد آشوب در کشور‌های محور مقاومت دارند. البته این حربه برای ایران جدید نبوده و ایران در چند برهه با آن مواجه شده است.
در شرایط کنونی، عراق به‌عنوان هدف آشوب انتخاب‌شده است. دلیل این امر نیز به گذار عراق از مبارزه با داعش و حرکت به‌سوی امنیت و ثبات پایدار برمی‌گردد. این امر دقیقاً برخلاف خواست آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی است؛ بنابراین این سه بازیگر به دنبال به آشوب کشاندن شهر‌های عراق و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی هستند. از روز سه‌شنبه (نهم مهرماه) تظاهراتی در شهر‌های جنوبی عراق و همچنین در بغداد برگزار شد. از آغاز این تظاهرات که گفته می‌شود در اعتراض به نبود اشتغال و مشکلات اقتصادی صورت گرفته است، برخی از شبکه‌های خبری ضد دولت عراق و مخالف محور مقاومت مانند «العربیه» سعودی و «بی. بی. سی» و «سی. ان. ان» عربی به‌شدت در حال متشنج نشان دادن وضعیت در این شهر‌ها بوده و هنوز هم هستند و باوجوداینکه مطالبات مردم عراق برای مبارز با فساد و بهبود وضعیت معیشتی، محل اهتمام دارد، ولی آنچه این روز‌ها در بغداد و استان‌های جنوبی رخ داد، ظاهراً بیشتر، عملی شدن طرح آمریکا برای بهره‌برداری از این مطالبات بوده است. روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرده که منابع امنیتی بلندپایه، تأکید کردند که طرح آشوب در عراق از سه ماه پیش، با همکاری شماری از سرویس‌های اطلاعاتی کشف شده است. بر اساس این طرح، قرار بود تظاهراتی تحت عنوان مطالبات مردم آغاز و سپس از آن بهره‌برداری شود و به سمت خشونت و ایجاد هرج‌ومرج و ناآرامی در کشور سوق داده شود.

علاوه بر این، از یک ماه قبل یک مرکز سایبری رژیم سعودی با نام «مبارزه با افراط‌گرایی» که در سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده است، در شبکه‌های اجتماعی فعالیت خود را علیه دولت عراق و البته ایران و مرتبط دانستن مشکلات اقتصادی و فساد عراق به ایران، شروع کرد. مرکزی که با تزریق ۱۰۰ میلیون دلار از سوی بن سلمان برای مدیریت اعتراضات در ایران و عراق و لبنان تشکیل‌شده است. نتایج تحلیل‌ها نشان می‌دهد ۷۹ درصد از پیام‌های منتشرشده در توییتر درباره تظاهرات در عراق مربوط به کاربران عربستان بوده است. «قیس الخزعلی»، دبیر کل جنبش مقاومت عصائب اهل الحق عراق نیز اوت گذشته گفته بود، برخی جریان‌های داخلی سیاسی عراق با قدرت‌های خارجی در حال تدارک تظاهرات هستند، چون از سیاست خارجی عراق ناراضی‌اند. بررسی گزارش‌های مربوط به تظاهرات اخیر عراق نشان‌دهنده این است که هرچند مردم عراق به وضعیت بد اقتصادی اعتراض دارند، اما طرحی از سوی برخی بازیگران باهدف انحراف مطالبات مردم و به آشوب کشاندن عراق در دست اجرا است. در واقع این طرح اهداف مختلفی دارد. در درجه اول به دنبال هدف قرار دادن عادل عبدل المهدی نخست‌وزیر عراق است. امین حطیط تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه اعلام کرد که واکنش منفی عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق به برخی مطالبات نامشروع آمریکا عامل اصلی ناآرامی‌های اخیر این کشور به‌شمار می‌رود. علاوه بر این، هدف دیگر این آشوب‌ها تحت‌الشعاع قرار دادن مراسم بزرگ اربعین بوده که البته این طرح نیز در سال‌های گذشته اجراشده و با شکست مواجه شده است. تلاش برای تضعیف روابط ایران و عراق و به تقابل کشاندن مردم دو کشور نیز از جمله اهداف این طرح بوده است؛ اما هدف کلی، ایجاد آشوب در کشور‌های محور مقاومت است. در سال گذشته این طرح در ایران با عنوان پروژه تابستان داغ اجرا و شکست خورد. اکنون نیز در عراق فتنه خیابانی با شکست مواجه شده است؛ اما بررسی شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده این است که این طرح در کشوری مانند لبنان نیز احتمالاً اجرا خواهد شد.

ارسال نظرات